lørdag 16. juli 2016

Elafonissi - Et lite paradis på Kreta, og veien dit.

Elafonissi er en strand uten like her på øya. Den ligger så langt sør på Kreta du kan komme, kun 300 kilometer fra Afrika. Her blir du møtt med turkist vann, og en strandkant med et romantisk rosa skimmer, farget av bittesmå knuste skjell og sneglehus, resten av stranden er hvit som ny-falt snø. 

Elafonssi - reise-glede.blogspot.no
Elafonissi - reise-glede.blogspot.no
I det bussen kjørte inn på parkeringsplassen så jeg at dette ville bli en fantastisk opplevelse, og at bildene jeg hadde sett på nettet før jeg dro hjemmefra ikke løy.

Elafonissi - reise-glede.blogspot.no
Elafonissi - reise-glede.blogspot.no
Jeg har ikke ord for hvor vakkert der er her. Det må oppleves. De eneste tankene som svirret rundt i hodet mitt var at jeg har ikke opplevd noe så vakkert siden jeg besøkte Phi Phi øyene i Thailand.

Elafonissi - reise-glede.blogspot.no
Vi hadde blitt fortalt at stedet hadde mistet litt av sin sjarm etter at turismen inntok Elafonissi, men jeg syns faktisk ikke det var så mye turister her som jeg hadde forstilt meg.

Elafonissi - reise-glede.blogspot.no

Det krystallklare vannet kunne ikke bare nytes med øynene, vi måtte jo bade også. At vannet var ganske kaldt kom som en overraskelse. Andrea og Thea er ikke så pysete som meg så de badet litt lenger. Og nå når jeg sitter hjemme i sommer Norge angrer jeg på at jeg ikke badet mer når jeg først var på denne paradisiske stranden.

Elafonissi - reise-glede.blogspot.no
Elafonissi - reise-glede.blogspot.no
Elafonissi - reise-glede.blogspot.no
Det kommer ikke så godt fram på dette bildet, men på den delen av stranden som solsengene er blåste det noe så aldeles forferdelig, jeg klarte ikke å fyre opp en sigarett en gang, og det er ikke tull. 

Elafonissi - reise-glede.blogspot.no
Selv på så vakre steder som dette er ikke mobilen langt unna. Men hva er vel bedre for en ung jente enn å nyte favoritt musikken sin i et bittelite stykke paradis?

Det er ikke så mange restauranter å finne her, men det er boder som selger sandwich, brus, kaffe, vin og øl. 

PS! Det er viktig å ha med seg godt med solkrem når du drar hit. De hvite strendene kombinert med vinden som gjør at du ikke merker varmen gjør at solen er ekstra farlig om du ikke smører deg godt.


Veien til Elafonissi


Allerede før vi dro hjemmefra hadde vi et ønske om å besøke Elafonissi. Vi hadde egentlig planlagt å leie bil, men når vi så hvordan de kjører her nede ble vi betenkte. I Chania kom vi over noen som solgte buss turer hit. (19 euro pr. person).

Det viste seg å være en guidet tur som tok oss gjennom små landsbyer, opp igjennom dramatiske fjellområder og ned i dype daler mens guiden fortalte om stedenes historie, noe som falt veldig i smak hos meg.

Elafonissi - reise-glede.blogspot.no
Som sagt fortalte guiden mye historie mens vi kjørte gjennom det dramatiske landskapet. Hun kunne fortelle at kastanjetrærne hadde vært til stor nytte under 2.verdenskrig da de brukte kastanjenøttene som erstatning for kjøtt fordi de er fulle av proteiner. Videre fortalte hun at oliventrærne kom hit fra Asia for ca. 2000 år siden. 
Elafonissi - reise-glede.blogspot.no
Selv om det ville vært billigere for oss å leie bil var vi alle glade for at vi hadde valgt å ta bussen. På enkelte strekninger var det hele 300 meter rett ned, og det var ikke fritt for at jeg hadde hjertet i halsen innimellom. 

Agia Sofia grotten


Bildet er fra bussreisearrangørens hjemmeside - www.cretatourbus.gr
Det første stoppet var ved Agia Sofia grotten (Grotten med visdom fra Gud). Fra der bussen stopper er det 240 trappetrinn opp til grotten. Bussen stopper her i 30 minutter og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke hverken orket eller turte å ta sjansen på at jeg rakk å ta turen helt opp. Bildet over er fra busselskapets hjemmeside. Hadde det ikke vært så varmt, og hadde vi hatt lengre tid ville jeg helt klart gått opp. Det sies at grotten ble brukt til tilbedelse i antikkens Hellas, og at det finnes spor av dette oppe i grotten. Grotten ble i nyere tid oppdaget i 1912.

Elafonissi - reise-glede.blogspot.no
Selv ikke Øistein orket trappetrinnturen opp til grotten så det ble med en kopp kaffe og litt vann på oss alle. 

Elafonissi - reise-glede.blogspot.no
Elafonissi - reise-glede.blogspot.no
Jeg håper jeg en dag kan komme tilbake hit og ta de 240 trappetrinnene helt opp, og å få se grotten inni. Religiøs historie er en av mine store lidenskaper, men da kan det ikke være 38 varmegrader som det var denne dagen.

Chrisoskalitissis klosterer


På veien tilbake fra Elafonissi kjørte vi ikke mange minuttene før vi stoppet på Chrisoskalitissis klosteret som er dedikert til Jomfru Maria. Klosteret er bygget på en høyde med utsikt over det levantiske havet (libyahavet).

Bildet er fra Wikipedia.org

Chrisoskalitissis klosteret - reise-glede.blogspot.no

Det er mange trappetrinn opp til klosteret og det sies at navnet stammer fra klosterets 98., og siste trappetrinn som skal ha vært gullforgylt. Dette trinnet skal ha blitt plyndret og solgt under den tyrkiske okkupasjonen. I følge legenden, kan bare de sanne troende fortsatt se det. Jeg så ikke det gullforgylte trappetrinnet, da betyr det vel at jeg ikke er en sann troende?

Chrisoskalitissis klosteret - reise-glede.blogspot.no

Chrisoskalitissis klosteret - reise-glede.blogspot.no
Chrisoskalitissis klosteret - reise-glede.blogspot.no

På toppen ligger en kirke som er dedikert til Agia Triada og Koimisis av Theotokos. Ingen vet helt sikkert når klosteret stammer fra men ifølge tradisjon, ble den bygget da bonden Koimisis som kirken er dedikert til, fant noen ikoner i en stein. Disse ikonene stammer fra 726 - 842 e.kr (en tidsepoke på 116 år), guiden sa at disse ikonene kunne ses inne på klosteret.

Chrisoskalitissis klosteret - reise-glede.blogspot.no
Dette er de eneste ikonene (gjenstandene) jeg fant der inne, og jeg er meget usikker på om de stammer så langt tilbake som ca. 1200 år. Det er mulig jeg ikke rakk å se alt som var å se for vi hadde kun et stopp på 30 minutter, så korriger meg gjerne. 

Sen lunsj i Elos

Sulten begynte for alvor å melde sin ankomst da vi dro videre fra klosteret, så det var bra det ikke tok mer enn 30-40 minutter før vi kom inn i den lille landsbyen Elos. På veien dit passerte vi noen andre enda mindre landsbyer som guiden kunne fortelle oss at ikke kommer til å eksister om bare noen få år. I noen av landsbyene er det kun 8-10 innbyggere som innehar en alder på over 80 år, så da er det jo et enkelt regnestykke.
De unge flytter enten utenlands eller til de større byene som Heraklion, Chania og Rethymnon.

Landsbyen Elos - reise-glede.blogspot.no

Landsbyen Elos - reise-glede.blogspot.no
Landsbyen Elos - reise-glede.blogspot.no

Landsbyen Elos - reise-glede.blogspot.no
En glad og fornøyd gjeng som har opplevd en hel masse, fra dramatisk landskap til en paradisisk strand og et historisk kloster, er nå mer enn klare for en sen og kjærkommen lunsj. 

For oss startet denne turen i Platanias kl 0855, og vi var ikke tilbake før kl. 1900, og igjen må jeg si at jeg er veldig glad for at vi ikke valgte å leie bil og kjørte selv. Å leie bil er billigere, men jeg er neppe sikker på at det er sikrere. 

I selve Elafonissi er det ikke noen hoteller å ta inn på, men ellers på øya er det masse å velge mellom, bruk denne linken for å finne de beste hotellprisene på Kreta.


Reise hilsen fra Lena :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar