lørdag 20. februar 2016

Late dager på Chaniakysten - Kreta

Når sommeren her hjemme ikke ga oss den etterlengtende sol og varmen vi ønsket etter et langt og til tider kaldt arbeidsår, fant vi de først ledige flysetene vi kunne finne, og tok en hoppe-på-tur til Kreta. Kriteriene vi hadde var at det skulle være varmt, og at det var en strand i nærheten. Så vi endte opp på Agia Marina som er på Chaniakysten.

Det ble en uke med masse etterlengtede D-vitaminer fra solen. Late dager på stranden med hyppig avkjøling i det forlokkende Middelhavet. Og ikke minst en uke med nydelig gresk mat og masse godt drikke.

Stranden på Kato Stalos
Hoppe-på-tur
At sommeren på Østlandet ikke var den helt store sist sommer er vi vel alle enige om? Vi hadde allerede hatt en uke ferie tidligere på våren i Italia hvor vi kjørte gjennom Toscana. Heller ikke da var vi særlig heldig med været, vi hadde 14 grader og regn omtrent hver eneste dag. Så var det en ting Øistein og jeg var enige om, var det at vi skulle ha 1 uke med garantert sol og varme før vi skulle tilbake på jobb.

Det var ikke mange flysetene ledig, sikkert grunnet den dårlige sommeren, så vi anså oss selv som heldige da vi fant to ledige flyseter til Chania fra Rygge i slutten av uken. Vi turde rett og slett ikke å se oss mer om, eller vente med bestillingen, så vi slo til med det samme. Å finne et hotell regnet vi ikke med at ville bli noe problem, noe det heller ikke ble. Vi bestilte hotell på Trivago.no, og valget falt på hotell Theo.

På flyet fra Rygge til Chania

Agia Marina
Å kjenne varmen som traff oss som en vegg i ansiktet da vi gikk ut av flyet  var så etterlengtet og deilig. I 8 dager skulle vi i nyte rundt 30 varmegrader, bade i 22 graders vann, og i følge statistikken skulle det ikke regne en eneste dråpe i løpet av denne uken, det var en ren lykkefølelse.

Agia Marina er et pent og rolig ferieanlegg hvor du finner det du trenger for en avslappende ferie. Restauranter, tavernaer, barer, fritidsaktiviteter og en vakker strand. Lokalbefolkningen er gjestfrie og hyggelige mennesker som setter stor pris på de 50.000 turistene som kommer på besøk hvert år.

Hotell Theo
Det tok sånn cirka tre kvarter fra flyplassen i Chania til vi kom fram til Agia Marina, eller det er kanskje mer riktig å si at vi kom til tettstedet Kato Stalos som ligger helt i begynnelsen av Agia Marina.

På Trivago.no stod det at hotellet lå kun 150 meter fra stranden. Da taxi sjåføren tok av fra hovedveien og begynte å klatre oppover den bratte bakken som førte til hotellet kjente  jeg panikken spre seg i meg. 150 meter du liksom... Allerede da følte jeg meg lurt.

Utsikten fra rommet på hotell Theo

Hotellet var rett og slett kjempefint, og utsikten var fantastisk nedover strandsonen, som strekker seg flere kilometer i hver retning. Men hvordan det kunne stå at hotellet lå 150 meter fra stranden skjønte jeg ikke, ikke før de fortalte at det gikk en heis fra hotellet og ned til bakkeplan. Jeg skal si jeg ble lettet, for å gå opp og ned den bakken flere ganger om dagen hadde jeg ikke orket.

Rommet var ikke så stort men hadde det vi trengte. Badet var rent og pent og vi fikk nye håndklær hver dag også på søndag. Men sengen, den knirket noe helt forferdelig. Vi klaget på den så noen kom og justerte den litt, men det varte ikke mange nettene før den knirket som bare det igjen.

Bortsett fra det, er det absolutt ingenting å utsette på hotellet, som faktisk ligger 150 meter fra stranden når du har tatt heisen ned gjennom fjellet.

Rommet på hotell Theo
Bassengområdet på hotell Theo
Øistein sitt første bad på hotell Theo
Stranden på Kato Stalos
Vi storkoste oss ved bassengområdet på hotellet. Hver eneste dag avsluttet vi soldagen på bassengområdet, men ingenting slår den følelsen du får når du ligger på stranden i 30 varmegrader, og avkjøler deg med jevne mellomrom i Middelhavet.

Når vi tok heisen ned fra fjelltoppen var det som sagt ikke mer enn 150 meter til stranden. Vi måtte krysse hovedgaten som er ganske trafikkert, men når det var gjort var det ikke mange skrittene til før man satt føttene i den brennende finkornede sandstranden.

Å ligge på stranden og nyte tilværelsen er nesten som å være på teater hvor scenene skifter i raskt tempo, og jeg følger ivrig med på scenene rundt meg.

I det ene øyeblikket er det et forelsket par i strandkanten som har inntatt scenen. Den ene mannen i forholdet er så redd for å få skille at han like gjerne bare lar Speedoen falle så rumpen kan strekke seg etter de fargegivende solstrålene. Jaja, men det er vel ikke noe annerledes enn dama som ligger toppløs litt lenger opp på stranden med sine oljeglinsende pupper og tiltrekker seg mange lengtende manne-blikk.

Det neste øyeblikket er det en ung mor med to små barn som tiltrekker seg min oppmerksomhet. En scene jeg lett kan identifisere meg med.

Tiden er inne for at denne unge moren skal ta barna sine med for å spise lunsj. Først tar hun den ene jenta på rundt tre år med ned i vannkanten, vasker av henne all sanden og setter henne forsiktig fra seg på solsengen mens hun gjør det samme med den andre jenta som nok er noen år eldre. Innen hun selv har skyllet seg og er klar for mat har begge jentene rullet seg i sanden, og prosessen må gjentas. Slik utspiller scenen seg noen ganger før moren oppgitt gir opp og tar de sandete ungene med seg og går. Det er da jeg er glad for at den epoken i livet er over, selv om den også har sin sjarm.

Gresk mat, pizza og is-kald Mythos
I Agia Marina er det mange restauranter og tavernaer å velge mellom. Det beste jeg kan anbefale er vel egentlig å bare sette seg ned på den som appellerer til deg. De aller fleste har nydelig mat og tilby deg.

Det jeg kan si er vel kanskje at maten du får på en taverna er vel så bra som maten du får på en restaurant.

I utgangspunktet er vi vin-mennesker, men ikke noe smaker bedre enn en is-kald øl i varmen. Og er man i Hellas da drikker man grekernes eget øl Mythos som smaker kjempe godt. Vi har drukket vin noen ganger her også, men da må man etter min mening kjøpe importert vin, og man må be om en vinkjøler med masse is i skal det smake godt.

Gresk salat på en taverna på stranden
Øistein spiser Dorada på Kato Stalos stranden
Og jeg spiser Pizza med kylling, mais og basilikum på Kato Stalos stranden
En is-kald Mythos i varmen smaker himmelsk
Platanias
Agia Marina er så absolutt et fint sted, men litt for rolig for oss, og det til tross for at vi var der midt i juli. Så det ble en del bussturer til Platanias. Bussen brukte ikke mange minuttene og gikk hele tiden. Bussene var ofte så fulle at vi måtte stå over både en og to busser før vi fikk plass, men det var liksom litt sjarmerende.

I Platanias er det absolutt mer å se på, flere restauranter, og mange flere butikker å shoppe i.

Helt tilfeldig (eller kanskje ikke helt) traff vi våre gode venner Tone og Lasse i Platanias, så mye av ferien ble tilbragt der.

Strendene er kanskje ikke fult så fine som i Agia Marina, sanden er mye grovere og det er mer mennesker der. Det er heller ikke langgrunt som det er i Agia Marina.

Øistein på stranden i Platanias
Tone og Lasse på stranden i Platanias
Alt du trenger for en dag på stranden. En god bok, Cola Zero, solkrem og Aloe Vera gele
Enkelt men veldig godt. Kebab i Platanias
Minigolf i Platanias
Chania by
Både Platanias og Agia Marina er rolige steder sammenlignet med Chania by. I Chania er det et myldrende liv i byens mange små gater og torg. Vi tok bussen inn til Chania et par ganger, men det var ikke så veldig behagelig for innen bussen var framme i Chania var den helt full, og i den varmen var det rett og slett litt motbydelig, så tilbake valgte vi å ta taxi.

Det er hyggelig å bare spasere på havnen og å se på livet som er der om kvelden. Det er masse restauranter og velge i mellom, og på hver og en av dem står den noen utenfor som prøver å huke tak i deg, lokkende med at de har Chanias beste mat.

Havnen i Chania
Torget ved havnen i Chania

Restauranter i Chania
Som jeg sa så er det masse restauranter å velge mellom i Chania og på havnen ligger de som perler på en snor. Vi gikk flere ganger opp og ned før vi endelig satt oss der vi synes det så mest innbydende ut.

Hadde jeg visst at jeg skulle skrive om restauranten etter att jeg kom hjem hadde jeg selvsagt skrevet ned navnet på restauranten, men det gjorde jeg altså ikke. Jeg tror allikevel at den er lett å finne for det er den eneste restauranten med interiør av imitert rødt skinn, og utenfor er det et bord med friske urter. Det var det som var avgjørende for at vi sette oss der. Maten var nydelig og servicen upåklagelig, det samme var regningen.

Jeg anbefaler Souvlaki - smakte meget godt.

Den andre restauranten vi spiste på klarte jeg å få med meg navnet på, Veneto- Ristorante, sikkert fordi vi er noen skikkelige Italia elskere. Denne restauranten ligger i en bakgate så det er ikke en av de du bare detter inn i. Lasse hadde funnet denne restauranten og bestilte bord i god tid.

Ønsker du å nyte et godt italiensk måltid her, er adressen:  Zampeliou 8, Chania 731 00, Hellas
Jeg vil anbefale deg å bestille bord før du kommer, for her er det rift om plassene. Du kan reservere bord på telefon: + 30 2821 093527

Her fikk vi den gode italienske stemningen, maten og vinen. Helt klart verdt et besøk om du er i Chania og ønsker noe annet enn gresk mat en kveld.

Veneto- Ristorante Chania
Veneto-Ristorante Chania

Det er litt dyrere å spise her enn på mange av de andre restaurantene, men det er så absolutt verdt det. Det at vi hadde noen gode Chianti Classico viner var nok med på å høyne prisen på regningen, men igjen det er det verdt.

Alt har en slutt
Dette har vært en fantastisk uke. Alle stedene langs Chaniakysten har sin sjarme, Agia Marina har strendene. Platanias har restaurantene og butikkene mens Chania har alt.

Neste gang vi reiser hit som ikke er så lenge til blir det til å bo i Platanias så tar vi heller bussen til strendene i Agina Marina.

Når dagen kommer og du skal hjem er det greit å huske på at det er mange som skal reise hjem fra samme flyplass så møt opp i god tid, køen er lang. Og som regel, tenk at det er bedre at du venter på flyet for flyet venter ikke på deg.

Flyplassen i Chania
Chania blir lengre og lengre borte, fra luften.